Vad gör en webbredaktör?

Jaha, webbredaktör. Men, vad gör en sån då?

Ganska ofta hör jag frågan, lika ofta som påståendena, om vad en webbredaktör gör.  Det tycks finnas väldigt många uppfattningar, och missuppfattningar för den delen, om en webbredaktörs roll. Tyvärr är påståendena inte speciellt smickrande då de inte träffat helt rätt: “Så du rättar språkfel och lägger ut texter på webben hela dagarna?”. Många verkar tro att man bara sysslar med text med andra ord. Inte helt pricksäkert. Inte alls.

Lika ofta ser jag snäva och luddiga profilbeskrivningar på webbredaktör i jobbannonser: “Din roll blir att ansvara för innehåll och publicering på vår webb.”. Det framgår sällan exakt vad det arbetet innebär och det känns som om vem som helst med en någorlunda språksäkerhet och intresse för text på webb kan passa in på jobbet. Inte helt pricksäkert det heller.

Riktigt så enkelt är det faktiskt inte att vara webbredaktör.Riktigt så enkelt är det inte heller att kort beskriva vad en webbredaktör gör, vilket jag ju vill göra för att du ska förstå så jag kommer istället att återkomma till beskrivningen flera gånger i min blogg.

Men, om jag ska beskriva min roll som webbredaktör kortfattat så kan jag säga att jag faktiskt har flera roller. Jag är

  • projektledare,
  • strateg,
  • marknadsförare,
  • analytiker och
  • skribent

…för webben. “Kort” sagt.

Rollen skribent hamnar sist i listan som du märker. Inte för att det är av minst värde men för att alla roller ovan föregår rollen skribent. Oavsett vad jag eller någon annan har skrivit eller föreslagit som struktur på webbens sajt så måste faktiskt detta granskas av de övriga rollerna. Det handlar om att ställa sig frågan:

Vad vill min besökare? Hur löser jag den uppgiften åt min besökare?

(Och lösningen behöver inte vara rent praktisk, d.v.s. att besökaren ska kunna klicka sig vidare. Det handlar om att servera rätt information på rätt plats åt besökaren)

Det blev inte kortfattat 😉

P.S. Webbrådgivaren Fredrik Wackå har i sin Webbredaktörens handbok gett oss webbredaktörer ett rejält lyft. Är du webbredaktör och har missat hans tips så kika i Webbredaktörens ABC. Utgångspunkten är just frågan: Vad vill min besökare? D.S.

7 Comments

Filed under Webbredaktörsroll

7 responses to “Vad gör en webbredaktör?

  1. Hej
    Vi kan bli kompisar du och jag. Vi skriver om nästan samma sak fast i lite olika form. Jag kan länka till dig. Om du vill…

  2. Pingback: Oss webbredaktörer emellan | Webbredaktörens tankar

  3. Hej Det är en kille som startat en sajt för Svenska webbredaktörer. Kan aldrig vara fel att vara med.
    http://svenskawebbredaktorer.ning.com/

  4. Jag vill gärna tipsa om en möjlighet för webbredaktörer och bloggare att tjäna pengar som affiliate för produktion av mobilsidor. Jag har satt upp ett eget program för affiliate med WordPress. Genom att använda QR-koder kan partners sprida och generera hänvisningar direkt från sina ismartphones via Twitter, med flera sociala medier.

    Se mer i http://imobiler.se/affiliate-2/.

Leave a Reply

