Vad ska en webbredaktör kunna göra?

En webbredaktör – vad ska den personen kunna göra? Vad ska det stå bland kvalifikationerna i tjänstebeskrivningen?

Kikar jag på annonserna för webbredaktörer är spannet ganska stort. I vissa fall handlar det mestadels om att kunna skriva nyheter och uppdatera material på webben. Det är den lägsta nivån skulle jag vilja säga och är inte ens en fjärdedel av en webbredaktörs jobb. Det jobbet är inte ens en utmaning för en webbredaktör. Med tanke på den utbildning jag gick på Mittuniversitetet till webbredaktör och hur jag själv upplever vad som faktiskt behövs ska en webbredaktör vara dels

  • projektledare – driva arbetet med en dynamisk webb framåt
  • webbstrateg – forma strategi och policy för webbplatsen, dess årsplanering och dynamiska utveckling,
  • analytiker  – för att kunna göra mätningar från exempelvis Google Analytics och dra slutsatser för innehåll och struktur på webben,
  • SEO-kunnig – för att kunna optimera innehållet som analyser ger samt forma innehåll för bästa sökvänlighet och granska material som ska publiceras
  • webbredaktör – kunna skriva specifikt för kanalen webb, inte överföra från tryckt material
  • pedagog – ansvara för organisationens skrivregler för hur man skriver på webben, skapa användarmanualer/funktionsbeskrivningar och utbilda användare av webbplatsen
  • kunnig i webbdesign – är man webbdesigner redan är det optimalt men om inte ska man ha en bra grundkoll på vad som är lämpligt ur aspekten navigationsstruktur, tillgänglighet och tilltal för ögat i färg och typsnitt så man inte går loss på eller accepterar en webbdesigners vilda fantasier
  • kunnig i att hantera HTML/CSS – du behöver dock inte vara en ren “kodknackare” för det jobbet ska någon annan kunna, men du bör veta grunderna för att ha ett hum om vad du ska beställa av någon annan eller kunna själv se i koden vad som ger upphov till ett eventuellt enkelt fel
  • ansvarig för digitala kanaler – vara ansvarig samt delaktig i arbetet med sociala medier vilket innebär att webbstrategen i rollen utarbetar strategier och policys för dessa kanaler också

Något annat? Säkert, men det här är huvuddelarna anser jag. Förvånansvärt få organisationer är medvetna om vad titeln webbredaktör innebär och jag blir ofta besviken då jag ramlar över en annons för webbredaktör. Ta hellre reda på fakta innan annonsen läggs ut, säger jag.

Vi som är webbredaktörer idag bör absolut påtala bredden vi har med vår utbildning och erfarenhet. Vår titel måste lyftas!

Advertisements

3 Comments

Filed under Webbredaktörsroll

3 responses to “Vad ska en webbredaktör kunna göra?

  1. Magnus

    Håller med! Blir ofta förvånad över vissa beskrivningar av webbredakörsyrket. Mina erfarenheter är att många organisationer/företag inte har så bra koll på vad arbetet innebär eftersom kommunikation i digitala kanaler är så komplext.

    Men beskrivningarna kan se olika ut på grund av att rollen skiljer sig beroende på arbetsplats. En del större kommunikationsorganisationer anställer ju numera renodlade webbstrateger, till exempel.

    Jag saknar “bildbehandling” i din för övrigt utmärkta beskrivning.

    • Och jag håller med dig. Många fokuserar också på att utlysa en tjänst som kommunikatör med webb i fokus, d.v.s. man tycker sig se större behov av en kommunikatör med alla de uppgifter det innebär samtidigt som den rollen också ska kunna hantera en webbredaktörsroll. De tjänsterna kallar jag en utmaning, för där har man en chans att visa strategiskt via en handlingsplan vad exempelvis en pressaktivitet innebär för webbredaktören (och organisationen så klart) i alla de digitala kanaler organisationen har. Sannerligen något att bita i!

      Bildbehandling, ja! Det är ännu en av delarna.

      Tack för din respons!

  2. Marie

    Vad skönt att det finns fler av vår sort därute. 🙂
    Jag har ett tillägg till, och det är att man bör ha kunskap om hur olika språk är uppbyggda, hur mycket plats de tar rent fysiskt och hur de kan påverka en tajt design. Det skadar alltså inte att vara lite mulitlingual. Dessutom måste vi också ha förmågan att kunna byta användarperspektiv så att vi fångar in alla de tänkta användargrupperna för den aktuella webbplatsen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s